Instrukcja wysłania pisma ogólnego do urzędu na ePUAP

Data publikacji: 02-11-2021

  1. W okno wyszukiwarki wpisujemy link : https://www.gov.pl/web/gov/wyslij-pismo-ogolne
  2. Klikamy ,, WYŚLIJ PISMO OGÓLNE’’
  3. W następnym kroku wybieramy sposób logowania , możemy zalogować się na dwa sposoby wybierając ,, Profil Zaufany” lub „ e-dowód”. 
  4. Dalej wybieramy za pośrednictwem jakiej metody chcemy się zalogować :
    1)    wpisać adres email oraz hasło dla profilu zaufanego 
    2)    zalogować się za pomocą banku lub innego dostawcy
  5. W późniejszym etapie wybieramy urząd lub instytucję , do których chcemy wysłać pismo.
  6. Wybieramy z dostępnych okienek INNE SPRAWY UZRĘDOWE
  7. Z listy rozwijanej „korespondencja z urzędem” wybieramy Pismo ogólne do podmiotu publicznego (rodzaje pism ułożone powinny być alfabetycznie)
  8. Po wybraniu Pismo ogólne do podmiotu publicznego wybieramy ZAŁATW SPRAWĘ (na niebiesko)
  9. Otwiera się nowe okno, gdzie należy wskazać:
    a.    urząd lub instytucję, do której składasz pismo, np. Urząd Skarbowy Warszawa Praga
    b.    Rodzaj pisma
    c.    Tytuł pisma
    d.    Treść pisma
    e.    Załączniki (opcjonalnie, jeśli są)
  10. TREŚC PISMA:
    a.    tutaj możesz wpisać treść Twojego pisma, albo 
    b.    wskazać co załączasz, np. W załączeniu wniosek VAT-R o zarejestrowanie itd. – wówczas jako załącznik dodajesz pismo podpisane podpisem kwalifikowanym lub ePUAP

    PAMIĘTAJ! Aby w obu przypadkach podpisać pismo, które tworzysz. Jeśli wyślesz pismo bez podpisu, to Twoja sprawa nie zostanie załatwiona. Dlatego upewnijmy się że dokument został wysłany z podpisem!
     
  11. Sprawdź swoje dane kontaktowe, które są pod załącznikami.
  12. Następnie wypełniamy formularz, dodajemy potrzebne załączniki , jeśli posiadamy takie w wersji elektronicznej.
  13. Klikamy ,, Dalej” , a później ,, Wyślij bez podpisu” lub ,, Podpisz i wyślij’’( Należy jednak pamiętać że jeśli wyślemy pismo bez podpisu, to nie załatwimy sprawy. Dlatego upewnijmy się że dokument został wysłany z podpisem!)
  14. Następnie wyświetli się nam komunikat, że pismo zostało wysłane. Czekamy na urzędowe poświadczenie przedłożenia ( UPP) , które dostaniemy na podanego maila skrzynkę epUAP
  15. Czekamy na odpowiedź