Koronawirus kontra pracodawcy

Data publikacji: 12-02-2020

W związku z coraz liczniejszymi przypadkami zachorowania na koronawirusa pracodawcy rekomendują pracownikom wracającym z zagranicznych wyjazdów, do krajów, w których wystąpiły przypadki zarażenia koronawirusem, do pozostania w domu i nieprzychodzenia do pracy. Czy takie działanie jest właściwe?

Państwowa Inspekcja Pracy stoi na stanowisku, że nawet w przypadku objawów podobnych do przeziębienia, pracodawca nie może skierować pracownika na badania lekarskie bez jego zgody. Pracodawcy nie powinni również samodzielnie oceniać możliwości zarażenia innych pracowników czy stanu zdrowia danego pracownika. Nie mogą także narzucić pracownikowi konieczności wykorzystania pozostałego urlopu wypoczynkowego lub zachowania kwarantanny. Pracodawcy mogą jednak zaproponować pracę zdalną.

Warto jednak pamiętać, że pracownik nie ma obowiązku wyjaśnienia, gdzie spędzał urlop, a pracodawca nie może żądać od pracownika podania takich informacji.

A czy pojawiają się inne poglądy niż te, wskazane przez PIP? Zachęcamy do zapoznania się z poniższymi artykułami:

https://www.tokfm.pl/Tokfm/7,171710,25731970,koronawirus-jakie-dzialania-moze-podjac-pracodawca-wobec-pracownika.html?fbclid=IwAR2A3gfPqxo2K1FnFMcjNBQ7KOyQQO9mXST1XuUVpCOjcR25xV7dvZHm2ro

https://www.rp.pl/Kadry/302269952-Koronawirus-co-moze-pracodawca-Zdania-sa-podzielone.html